Klik Nih...

Followers

Nuff

Thursday, June 30, 2016

persediaan..

Assalamualaikum dan Salam 25 Ramadan...
Eh, lg 5 hari je nak puasa.. ermm.. dah tak eksaited mcm zaman budak2 dulu.. rasa sayu sbb akan tinggalkan Ramadan.. nak cecite rutin pg2 saya di bulan Ramadan...


lepas sahur.. siap2kan bag tadika abang adam dan bag kakak... jemur baju


pukul 8 pagi.. masak bekal untuk kakak di rumah pengasuh.. simple aje.. sup telur + sawi sikit...



ni pula.. siap2 potong untuk masak berbuka nanti.. senang balik terus aje campak.. 
ummi sampai rumah pukul 6 tg.. susukan kakak.. 6,30 baru leh masak tauuu..


tengah sibuk siap2kan kerja di dapur...



kakak datang cari ummi..




cari nak susu.. beria-ia kakak selak...












ok la.. itu aje ceritanya...





Monday, June 27, 2016

updet kerja


Assalamualaikum dan Salam 22 Ramadan..


Pagi ni aku sedang kemaskini fail2 dalam komputer.. tengok mana2 yang perlu dicetak sebab aku nak updet fail di sekolah nanti.. nak buat di sekolah.. tak sompek.. masa cepat betul berlalu sebab sesi petang kan balik awal sejam dari biasa sepanjang Ramadan ni...




Hajat di hati nak print di sekolah. Tapi nampak gaya macam tak sempat. Maka saya terpaksa la korbankan ink sendiri.. yang penting kerja aku siap.. Pelawat datang check file tau nak komplen ajooo.. derang tak tahu.. sebab dok hadap mende ni la aku xsempat TANDA BUKU murid tau...


ok la.. asyik bebel aje kan.. Baik aku siapkan kerja aku...

Bye..




Wednesday, June 22, 2016

B.A.H.A.G.I (Part 2)



Assalamualaikum dan Salam 17 Ramadan - Hari Nuzul Quran..

Tetiba pula boleh ada entry BAHAGI part 2 ya.. Ada cerita dan memori di sebalik BAHAGI yang aku nak ingat sampai bila-bila sewaktu aku berusia 9 tahun dahulu.. Kenangan yang mengusik jiwa.. 

tahun 1993 - kelas 3 Biru - SK Datok Keramat 1

Hari ni ada subjek Matematik dengan cikgu NorAzzah.. Kami belajar topik baru hari ini iaitu bahagi secara bentuk lazim. Pagi yang biasa macam pagi-pagi yang lain. Aku cuba berikan tumpuan pada pengajaran cikgu azzah tentang konsep bahagi.. Ada kawan-kawan aku senang mengikuti pembelajaran dengan cikgu, tapi tidak pada aku, dah la mengantuk.. terkebil-kebil aku nak cuba pahamkan kaedah bahagi yang diajar guru.. 

cikgu azzah : Ok, faham tak?
murid lain dan aku : FAHAM

Berani aku cakap faham masa tu.. sebab aku belum pernah gagal buat matematik dan siapkan latihan matematik sebab aku boleh buat. mana la tahu masa buat latihan nanti aku boleh buatkan.. Cikgu azzah memang bagi latihan banyak nanti,,


Di rumah setinggan, KL - Ibu Ayah aku tak mampu beli rumah. jadi kami dok rumah setinggan aje laa... 

Aku cuba buat latihan BAHAGI tuuu.. tak boleh buat la.. satu mende pun tak paham.. aku menangis sebab aku tak boleh buat.. kerja rumah nak kena hantar besok ni.. Terus mengadu kat ayah sambil teresak-esak...

"AYAH.. macam mana nak siapkan kerja sekolah?.. Nik tak reti buat"


Ayah pun tanya apa kerja sekolah aku.. Alhamdulillah.. Ayah yang ajar aku,,Ayah cukup sabar ajar aku cara bahagi.. satu-satu ayah terangkan. Magiknya aku boleh faham apa yang diajar ayah.. sama macam cikgu azzah ajar.. Berkat ayah ajar bahagi tuu.. dapat aku siapkan latihan tu semua dengan semua betul ya pada hari tersebut juga..

Sehingga la usia aku dah 32 tahun ni.. Memori ayah ajar aku bahagi masih terpahat dalam ingatan ini.. Kenangan yang aku akan ingat sampai bila-bila... Ayah ajar aku dengan penuh kesabaran.. lembut je ayah ajar aku.. sampai aku paham buat BAHAGI ni tau.. Kebtulan pula aku cikgu matematik.. dapat je topik BAHAGI mesti ingat AYAH.. 

SELAMAT HARI BAPA, AYAH...

NIK SAYANG AYAH...




Tuesday, June 21, 2016

B.A.H.A.G.I (PART 1)



Assalamualaikum dan selamat pagi....


Petang semalam baru je ajar operasi bahagi pada murid tahun 3. Susah betul nak bagi murid-murid ini faham sebab konsep utama INGAT SIFIR - muridku tak hafal sifir.. jadi acaner nak buat bahagi.. memang ada cara alternatif lain..aku dah gunakan... tapi lebih cepat dan mudah buat bahagi ni bila kita hafal sifir kann.. kann.. kannn..

Memang salah aku jugak sebab tak paksa murid aku hafal sifir.. OPPS-TAK PAKSA?? aku paksa hokehhh.. tapi murid sekarang ni susah nak dipaksa.. guna la cara macam mana pun - cara tak libatkan rotan la ya.. akhirnya.. tak hafal sifir jugak.. Penat aku dok buat sesi soal sifir 5 minit sebelum belajar... tetap tak ingat.. buat dari bulan 2 lagi tau... nak rotan ape tah lagi.. bagi kerja rumah 10 soalan masa cuti 2 minggu yang lalu pun TAK SIAP JUGAKKKK...

Bezanya zaman aku sekolah tahun 90 an dulu.. cikgu aku dulu2 siap boleh semak bacaan sifir aku sewaktu bukan di dalam kelas... Masa rehat.. aku tengah syok main lompat getah wey.. I darjah 2 masa tu.. Pakai pinafore... ada cikgu kamariah ni perati kannn je aku... tetiba panggil aku..

"nik - mari sini.."

aku pun datang jumpa cikgu..

"nik - baca sifir 4"

tersipu-sipu aku sambil snegih kerang busuk.. tengah syok main tu.. Potong btol la cikgu nii nak dengar bacaan sifir akuu.. nasib baik aku hafal tauuu.. dengan lancar dpt baca.. hihihi...

Bestnya guru-guru zaman 90an.. Sempat dengar bacaan sifir murid... Aku.. aku nak buat macam tu.. tapi masa free (masa tak mengajar) aku sibuk dok isi data buat fail.. haishh... sampai tanda buku pun tertunggak.. Tapi tak pe.. aku cuba jugak buat yg terbaik untuk murid-murid aku.. InsyaAllah.. nantikan aku bising-bising kat cni... orang cakap aku kuat merungut pula.. bukan merungut la.. aku menyampah sebenarnya.. saje buat sesi luahan jiwa pagi2 ni... hahahahaha..

Ok la... Selamat Pagi dan Salam 16 Ramadan.. bye..




Sunday, June 19, 2016

buzy lg ke??


Assalamualaikum dan Selamat pagi...

Ini sekadar luahan hati supaya tak rasa tekanan sangat... nak cerita juga... Khamis lepas, 16 Jun aku hadir taklimat lagi... Ingatkan hanya data je kena hadap.. tapi tambah lg kerja2 lain.. bila tempoh kena buat tu? Jun-Julai... Suka2 je pihak atasan plan cecepat... bulan jun bg taklimat.. bulan jun nak mula..
Mengucap panjang akuuu...


Balik dari taklimat.. ada 3 perkara aku kena buat..
1- siapkan satu tapak data
2- siapkan satu tapak data yg lain..
3- susun kumpulan murid dan guru (ni yg kena buat bulan puasa ni)

ni la mende aku dok hadap.. hari ni hari ke3 aku buat...


kenapa lambat sangat aku buat? murid sekolah aku ramai... semalam aku tak buat langsung sebab aku stress siapkan 2 tapak tuuu.. dah siap susun mende alah ni nak kena print pula.. print kt rumah ya.. Printer aku beli sendiri.. ink aku beli sendiri... bukan masalah kos tu.. masalahnya masa aku,.. sebab mende alah ni,.. AKU TAK BOLEH TANDA BUKU MURID AKUUUU.. tiap2 hari aku masuk kelas n mengajar.. mestilah murid aku buat latihan.. dah tambah kerja2 kat atas tu,, cemane aku nak tanda buku,... bulan puasa pula tuuu.. bg la aku tenang sikit masa bulan puasa niii.. aduyaiii..


ni aku nak bg taklimat kt cikgu2 selasa ni.. 21 jun..ntah sempat siap ke tak.. sebab aku macam dah xlalu nak hadap... sory la ya..memang aku cenggini.. merungut je lebih,, tp kerja kena buat juga.. AllahuAkbar... Tabahkan hati ni..

Pada murid2ku tercinta.. mohon maafkan kelemahan guru mu ini...

Sebab tu aku akan selalu minta maaf dengan anak murid aku... sbb aku bukan guru yang sempurna,,, tak dapat nak sempurna utk anak didik sendiri sebab banyak sgt gangguan kerja2 lain.. maafkan teacher ya sayang...

ok la... nak sambung hadap data... bye bye..






Monday, June 13, 2016

Gelagat abang kakak


hai... 1 ramadan lepas balik dan berbuka di rumah Siti.. layan gambar aje ye..



apa yang abang adam intai tuuuu...

































Sunday, June 12, 2016

Di UTC


Salam dan hye...
Hentam je letak tajuk entry tu.... gambar pun cmpur2 sbb berlaku pd hari yg sama... ada gmbar anak2 je.. mak pak bz shoppin....














kakak syok merangkak kat sini.. aircond lagi tuu..








cakkk..


ok.. xdapat nak bebel.. ada kerja nak buat..





Saturday, June 11, 2016

Angkat baju jemuran


Assalamualaikum dan Salam Ramadan...


Lamanya tak bersiaran kan... sebab ada banyak perkara lain yang perlu didahulukan.. Nanti la cerita di entry lain itu pun kalau rajin kan nak updet... sebab bulan Ramadan ni bz sikit dengan hal2 lain..

Risau sebenarnya.. Isnin dah nak mula kerja dengan anak dua.. kompem nak siapkan makanan untuk kakak.. memandangkan pengasuh kakak pun puasa kannn.. takkan dia pula nak sediakan...


gelagat dua beradik ni masa tolong ummi..


pelik betul,, abang dtg dekat... kakak nangis...





serabainya rambut kakak...


ok...
Salam Ramadan Semua...


Sunday, June 5, 2016

Kebun kecil ayah


Saje je nak post apa yg ayah tanam kt belakang rumah.. tp bila buka pintu kompem la ada yg nk join sama..  aishhhh...






daun kesommm..


daun pandan..


daun kari macam segan2 nak hidup..






ummi dan ayah selalu gaduh minta siram pokok2.. memasing malas kannnn...
haha....


Saturday, June 4, 2016

TV rosak



hai... sedih nak cerita pasal tv rosak ni.. tapi nak cerita juga...
tv ni beli di Tawau, Sabah... 32 inci dengan rege 900++..
tak kisah pun kecil je.. asalkan boleh tengok.. beli julai 2013.. masih baru ya...


tapi 20 may 2016.. tak sampai 3 tahun pun.. tv ni dah rosak...


kisah kejadian.. aku di dapur memasak.. si abang dok tengok tv.. tetiba aje si Adam asyik-asyik
datang ke dapur.. lain macam aje ni,,, abang akan ke dapur bila jemu... abang dah tak tengok tv keee...
pergi ruang tamu,,,, tengok tv dah jadi mcm ats tuuu... oh tidak... pegang skrin tv tu dah penuh dengan air... ni mesti kerja abang Adam... dia spray air ke skrin tv.. T_T



ape kekdahnya boleh rosak????? jom dengar cerita abang Adam.... dari ayah..
Ayah: kenapa adam spray tv tu?
Adam: Adam nak cuci.. tv tu kotor..


Bijak sungguh abang adam ya.... memandangkan duit yang ada pun cukup2.. maka buat sementara waktu memang tak pasang tv la di rumah kami ni...


setelah seminggu lebih rumah tiada TV.. korek sana sikit..
dapat la terkumpul sedikit wang beli tv baru...


upgrade la sikit 42 inci dengan brand lain pulak pada 1 Jun 2016..



Alhamdulillah... terima kasih Allah du atas nikmat rezeki
yang KAU berikan pada kami sekeluarga...






Friday, June 3, 2016

Bila di rumah


Hai semua...

Abg Adam dah pandai buka pintu rumah tau.. ummi memang cukup risau.. untk langkah keselamatan terpaksa kunci grill.. slalu xkunci grill sbb pagi2 ummi selalu keluar masuk sidai baju.. letak bag dalam kereta.. tp dh jd mcm ni.. hoho.. kena kunci la....


bila dah kunci.. ummi tak la risau sangat.. ye la kadang2 ummi dalam toilet ke..
kat dapur ke.. mana ummi perasan pergerakan abang adam..



kakak pakai baju abg adam dulu2..


ermmm.. semua mende jadi mainan kakak ya..









dah tv rosak... abang adam layan boboiboy je la kt laptop ummi..








ok... tu aje... bye..



Thursday, June 2, 2016

Gelagat 2 beradik



Hai... ni gambar 2 beradik sebelum pergi kenduri jiran kt taman kami...
Saje je abadikan memori kt cni..Abang Adam tu dah tak sabar2 nak keluar pergi kenduri..










kakak rambut ikat dua..