Klik Nih...

Followers

Nuff

Tuesday, May 31, 2016

PENGASUH KAKAK


Assalamualaikum dan hye...


Kali ni nak bercerita mengenai PENGASUH KAKAK,,, Alhamdulillah.. setakat ni kakak dijaga dengan baik. Saya jenis tak cerewet. Asalkan masa hantar dan ambil kakak dalam keadaan baik dan terjaga.. dah cukup. Susu pun diberi.. Memang nampak kakak happy dengan Pengasuh ini. Pengasuh ini orang Indonesia berkahwin dengan warganegara Malaysia.

Orangnya jenis kasar sedikit dan nampak agak tertekan dengan kewangan keluarga beliau. Status pekerjaan suaminya aku tak tahu dah kerja atau tidak. Beliau menjaga 4 budak.. kakak-1 tahun, budak A- 2 tahun, budak b- tahun dan seorang baby 3 bulan. Pengasuh ni jaga bersama-sama dengan ibu mertuanya. Ibu mertua ni berjiran dengan pengasuh. Jadi duit upah menjaga anak akan dibahagikan kepada dua.


Sepanjang setahun pengasuh ini menjaga kakak, setiap bulan akan  pinjam duit dari saya, Alasannya senang tolak gaji, Nampaknya di sini saya yang kena kawal kewangan dan perbelanjaan saya. Bukan beliau. Beliau tak cukup je minta saya. Susah juga saya nak bajet belanja bulan memandangkan saya mempunyai banyak komitmen,. Saya bayar 2 kereta. satu kereta saya dan satu lagi kereta ibu saya (mujur kongsi dengan adik).


Kenapa tak buat kerja sampingan? Memang boleh buat, Tapi saya tak pandai bahagikan masa. Sebab? Kerja sekolah terlalu banyak dengan data2 yang perlu diisi.. Murid sekolah saya mencecah 2 ribu.. Tak sempat.. semak buku pun bawa balik ke rumah.. Saya nak quality time dengan anak2 saya, Jadi untuk mendapat 'quality time' tu saya memang tak boleh buat 2 kerja..


Berbalik pada pengasuh ini.. saya baru je beri upah asuh anak. 4 hari kemudia nak pinjam rm60 dan siap berjanji akan bayar bila parent anak asuhan yang lain bayarkan gaji. Saya macam berat hati nak beri sebab perbelanjaan sy btol2 cukup2 shj sampai tak boleh nak simpan duit. Tapi pengasuh ni bila minta pinjam duit hari,, HARI NI la dia nak duit tu.. Kebetulan memang saya tak ada duit di tangan. kena pergi withdraw.. Padahal saya dah plan nak amik duit besok.. tak ke saya kena bergegas2 sebab dia.. Dia selalu buat saya macam ni.. hari ni nak pinjam.. hari ni juga nak duit..


Saya tak beri. Saya hantar kakak macam biasa. Muncul si pengasuh ini dengan muka masam. Memang saya dah agak,, dia ni kalau kita tak ikot kehendaknya memang kuat lenting. apa katanya..

"CIKGU, SAYA NAK PINJAM BUKANNYA SAYA TAK BAYAR.. SAYA TOLAK GAJI.. NI SAYA BAYAR DUIT VAN ANAK SAYA"

dengan nada yang kuat...

saya cakap saya xcukup duit nak bagi..

lepas tu sambung lagi...


KALAU CIKGU RASA SUSAH SAYA ASYIK PINJAM SAHAJA.. CIKGU HANTARLAH ANAK CIKGU KE TASKA.. KITA NI BAGUS JAGA ANAK... ADA LAGI 2 ORANG BUDAK NAK KITA JAGAKAN.. ANAK CIKGU NI DAH LA SUSAH DENGAN ORANG..

ok.. berlagaknya...

ermm.. tak pe la.. akan saya usahakan cari pengasuh yang lain untuk kakak.. memang kakak susah dengan orang yang ida tak biasa,, tapi itu tak ape.. semua perkara tu ALLAH yang izinkan.. InsyaAllah kakak boleh dengan pengasuh baru... INSYAALLAH..





Monday, May 30, 2016

Main pinggan



Huhu... sambungan cerita hari sabtu.. entry satu tahun satu bulan tuuu..
Pasal kakak yang suka mengemas ni.. ce tengok gambar ...
Selepas dah jemu main bawang.. satu lagi kegemaran kakak ialah main pinggan mangkuk ummi yang memang selalu tidak tersusun atur... hik hik..














muka kemain semangat nak main kannn..

















ok.. layan gambar aje la ya,.. sebab saya memang suka taip ringkas2 ajer...
memang cenggitu dari dulu,... masa SPM, memang la BM A1..
tapi sebab I pilih karangan fakta.. I memang suka 
karangan fakta... hihuuu.. tu dapat A




Sunday, May 29, 2016

1 tahun 1 bulan


hai dan salam bahagia...
Ini cerita semalam ya.. saje nak memorikan dalam ni..
sebab I tak aktif dalam facebook dan instagram...


alter langsir rumah yang terlebih labuh.. tahun depan la beli langsir baru... InsyaAllah...


dah siap alter langsir,,,, kita turun bawah buat kerja lain pula...
rupanya ada 2 pembantu sibuk nak tolong main bawang...


si abang memang akan join sbb nak ummi amik gambar abang..


Kakak ni memang suka main bawang tauuu...












cepatnya masa berlalu kannn... kakak dah setahun 1 bulan..


















ok... ummi nak sambung kerja...





Saturday, May 28, 2016

Velvet


haluuuu... ini koleksi gambar cikgu2 sekolah I...
kami memamg cenggini... hahahah..
suka pakai baju ikut tema....
layan aje yeeeeerrr...















Friday, May 27, 2016

Marathon tanda buku


haluu.. dan selamat pagi...
Besok dah nak mula cuti kann.. jadi memang i pulun nak siapkan kerja2 sekolah I..

bila pulun siapkan kerja2.. kompem rumah akan terbengkalai dan sepah sana-sinun..
maap ya anak2 dan encik suami...


mula2 kemaskini fail... terus terang ya.. bila ngadap komputer dan kemaskini sewaktu bukan aku
di dalam kelas... masa buat fail ini telah kacau masa untuk aku TANDA DAN SEMAK LATIHAN MURID... Mohon maafkan la kalau ada guru2 yang tak sempat semak.. memang macam2 komitmen lain.. bukan saje elak.. tapi dah tak terbuattt... nanti bila guru merungut2.. katanya cikgu ni kuat komplen.. malas.. so layan aje la... buat pelan ikot mana yang mampuuuuu..


ok.. dah siap updet fail.. kita kejar tanda buku murid banyak2... huhuhuhu...


sambil2 perah susu juga.. tapi datang pula pembantu nak tolong... haishhh..


ok.... banyak keje lg nak buat..

bubbye...


Thursday, May 26, 2016

Tertinggal bekal


Cerita isnin lepas.. dah siap2kn bekal nk bw pi sekolah boleh pula tertinggal.. nak patah amik balik dh malas.. so biar je la atas meja tuu.. nasib baik bila dah balik rumah.. bekal masih dalam keadaan elok lagi.. ape yg kelam-kabut la kannn..



ni pula baju sukan abang adam.. xcited tunjuk dapat baju baru...


tapi seluar panjang sangattt.. xpe la abang..


tak tahan.. terus pakai tuuuu....



tetiba i letak gambar ni pula ya.. meh nak explain.. I mmg suka pam manual sambil masak2...
maklum la dah duan anak... jadi maknya kena lebih ligat dan cergas..

cergas la sangat kannn... kikikikkkk..



Thursday, May 19, 2016

Mandi pool rumah cik cah


hai... ini cerita 1 mei yang lalu.. boleh updet sebab dah siap marking kertas periksa murid2..
dah siap isi data bagai... 

ni kat rumah adik no. 2.. di Sg Buaya, Rawang..
I pakai baju qaseh dari Zaehra..
Suka sebab I suka baju nursing yg selak2...


Apa 2 beradik buat ya di rumah cik cah. Abang Adam dapat hadiah kereta kawalan jauh dengan remote.. Si kakak, Isfadiah dapat pool neh... 2 beradik ni penakot air.. tapi ntah mcm mana boleh pula berjimba ya... jom layankan gambar..





muka gelak kakak ni paling tak tahan nak tengok..


sorang muka mak.. sorang muka ayah..

















ok... itu aje santapan mata untuk hari ni...
jumpa lain entry pula..





Wednesday, May 18, 2016

Abang dan conteng


Hai... dah lama entry ni dalam bentuk draft... baru aje berjaya nak hupdet...



Abang Adam dengan uniform tadika..

Abang Adam tengah suka melukis, conteng dan mewarna.. habis marker sekolah ummi abang adam dah kerjakan... kalau abang adam senyap je.. maknanya abang tengah sibuk buat kerja melukis dan conteng la tuuu....

khusyuk sangat...


buat muka selamba aje pakai merker ummi dia..








dan.. jom tengok hasil contengan abang..




-
-
-
-
-



-
-
-







tadaaaaaa....






hasil kebabom dari tangan seni abang adam..