Klik Nih...

Followers

Nuff

Monday, September 26, 2016

Garisan


Assalamualaikum dan hai...

entry ini kisah persediaan aku sebagai seorang guru.. persediaan apekah... kalau rajin cerita memang saya akan taip panjang2.. 

1. Alat Tulis


haaa... yang ini memang penting.. susahnya bila tertinggal giant pencil case.. maklum le.. sy pun suka kotak pensil besar boleh letak macam2.. gunting, gam pembaris.. higlighter.. liquid.. mcm2 laaa.. jadi kena sediakan 2 jenis pencil case.. 1 saiz kecil molek ni ada brang wajib aje.. pen merah 1, pen biru, pen hitam, marker pen dan pembaris.. senang.. mana la tahu aku melenggang pegi solat ke.. pegi toilet ke.. jumpa gb ke.. pk ke.. jumpa cikgu2 ke.. bila dh ada kelas.. senang.. moh jalan terus.. ehh.. buku rancangan mengajar mana.. jgn bimbang.. buku dh standby siap2 ats meja aku di blik guru.. nnt sy minta bantuan murid aje tolong ambilkan... dapat pahala tlg cikgu niee... 

(awal tahun je dapat marker dari sekolah.. lepas dh abes.. sy beli pakai duit gaji sy jugaks.. )


2. lembaran kerja lain..

haaa.... lembaran kerja ni bergantung pd guru tu.. ni kena buat awal.. banyak sediakn bahan.. banyak la lembaran kerja... lembaran kerja ni latihan tambahan untuk murid sebab biasanya dalam kelas 35-40 murid ni selalu ada murid siap awal.. jd boleh la tambahkan lg dengan latihan lain supaya murid ini tidak ganggu rakan2 lain dan tiada masalah TIRU jawapan.. tapi.. ada je TAPI kan... aku selalu lupa bw.. padahal dh sediakan.. dahnya kekadang aku dok syok ngajar.. tetiba ada wakil dari ppd dtg nak jumpa.. bila ada sedikit gangguan memang akan lari la plan aku nk ajar budak... 


3. botol air

yg ni pula wajib bawa utk org yang kuat minum air mcm aku ni.. hik hik.. dah masuk kelas 1 jam.. kompem la akn bercakap 1 jam.. eh tak la.. bukan 1 jam.. tp ada la sampai satu jam.. bila dah banyak air liur keluar utk bercakap.. kompem la dahagakan... sebab tu aku perlu kan air bila di sekolah.. campur bergerak naik turun tangga.. ulang-alik pi fotostat soalan xcukup.. isshh penat tauuu...


4. Buku nota..

Sekarang ni musim program LINUS.. program banyak kerja sikit.. murid wajib siapkan semua soalan. lepas tu kena tanda.. lepas tanda kena isi borang pula.. 1 murid 1 borang.. Alhamdulillah aku 3 kelas aje.. jumlah semua 104 x 12 petak aku kena isi... belum nak tanda buku lagi.. huahuahua.. manyaknya kerja sayaaa... 


ni cara aku.. suka siapkan jadual markah sendiri dlm buku nota.. senang sbb selalu lupa bw borang markah tu.. ya la.. kekadang lepas masuk kelas A.. terus masuk kelas B.. takkan aku nak hangkt semua kannnn....



jadinya.. ini tmpt transit aku tulis markah.. dah siap bru masukkan dalam borang yg betul... kalau hilang kompem meraung2....




5. Sabar

(a) sila lah bersifat tenang dan sabar menghadap 39-40 murid yang berwarna-warni tu ya.. maksud aku.. macam2 perangai.. ada yang baik... aktif... senyap.. peramah melampau.. ni jenis suka bercakap tak berhenti... ada juga yang buat kerja slow.. saje je tulis perlahan2.. letih nak tunggu.. tapi kena sabar jugak... tunggu la sampai siap walaupun sampai tersengguk2...  

(b) sila lantak kan.. pedulik hape bila orang dok cakap KERJA CIKGU SENANG, BANYAK CUTI.. yg tu aku memang dah lali.. LANTAK KO LA... aku suka jugak jadi cikgu walaupun penat.. walaupun makin tak tertanggung dah dengan tugasan yang ada,, dah nak cari rezeki HALAL.. buat la mana yang mampu.. 


6. Komen Ibu Bapa

Sekarang mudah sangat viral kan,... tapi untuk mendidik perlu ada hukuman.. memang aku bagi hukuman.. tapi yang berpada2 aje.. tak kuasa dah la.. asyik2 nak komplen ajer.. letih I..

ok la.. ada banyak lagi... tapi dah lupa.. aku nk stapler kertas soalan pulak.. bye..


Semoga dipermudahkan semua urusan aku sebagai Guru... AMin..







No comments: