Klik Nih...

Followers

Nuff

Tuesday, June 21, 2016

B.A.H.A.G.I (PART 1)



Assalamualaikum dan selamat pagi....


Petang semalam baru je ajar operasi bahagi pada murid tahun 3. Susah betul nak bagi murid-murid ini faham sebab konsep utama INGAT SIFIR - muridku tak hafal sifir.. jadi acaner nak buat bahagi.. memang ada cara alternatif lain..aku dah gunakan... tapi lebih cepat dan mudah buat bahagi ni bila kita hafal sifir kann.. kann.. kannn..

Memang salah aku jugak sebab tak paksa murid aku hafal sifir.. OPPS-TAK PAKSA?? aku paksa hokehhh.. tapi murid sekarang ni susah nak dipaksa.. guna la cara macam mana pun - cara tak libatkan rotan la ya.. akhirnya.. tak hafal sifir jugak.. Penat aku dok buat sesi soal sifir 5 minit sebelum belajar... tetap tak ingat.. buat dari bulan 2 lagi tau... nak rotan ape tah lagi.. bagi kerja rumah 10 soalan masa cuti 2 minggu yang lalu pun TAK SIAP JUGAKKKK...

Bezanya zaman aku sekolah tahun 90 an dulu.. cikgu aku dulu2 siap boleh semak bacaan sifir aku sewaktu bukan di dalam kelas... Masa rehat.. aku tengah syok main lompat getah wey.. I darjah 2 masa tu.. Pakai pinafore... ada cikgu kamariah ni perati kannn je aku... tetiba panggil aku..

"nik - mari sini.."

aku pun datang jumpa cikgu..

"nik - baca sifir 4"

tersipu-sipu aku sambil snegih kerang busuk.. tengah syok main tu.. Potong btol la cikgu nii nak dengar bacaan sifir akuu.. nasib baik aku hafal tauuu.. dengan lancar dpt baca.. hihihi...

Bestnya guru-guru zaman 90an.. Sempat dengar bacaan sifir murid... Aku.. aku nak buat macam tu.. tapi masa free (masa tak mengajar) aku sibuk dok isi data buat fail.. haishh... sampai tanda buku pun tertunggak.. Tapi tak pe.. aku cuba jugak buat yg terbaik untuk murid-murid aku.. InsyaAllah.. nantikan aku bising-bising kat cni... orang cakap aku kuat merungut pula.. bukan merungut la.. aku menyampah sebenarnya.. saje buat sesi luahan jiwa pagi2 ni... hahahahaha..

Ok la... Selamat Pagi dan Salam 16 Ramadan.. bye..




1 comment:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)