Klik Nih...

Followers

Nuff

Thursday, December 31, 2015

Azam Cuti



Salam semua...

Cikgu2 ni bila cuti sekolah je boleh cuti... waktu sesi persekolahan susah sikit nak cuti,, Tak sampai hati nak amik cuti. kesian kat rakan2 guru lain kena ganti kelas yang kita ajar tuu sebab kita cuti kan.. tu belum lagi keluar berkursus.. kalau satu hari ramai guru keluar berkursus. memang susah la nak ada masa senggang (masa tak mengajar) sebab kena ganti kelas tak ada guru.. penat oii... masa tu la tak sempat nak tanda buku dan terpaksa bawa buku balik tanda kat rumah,, Overtime kerja lagii...

Kadang-kadang masa cuti sekolah.. terpaksa datang sekolah.. korbankan la masa dengan anak2 hantar pada pengasuh. dah nak siapkan kerja punya pasal.. pernah cuti jerebu tu aku datang sekolah.. datang semata-mata nak susun dan stapler kertas peperiksaan.. nak buat ms hari sekolah tak sempat weyyy.. masa sekolah kena mengajarrr... cuti jerebu tu aku kerja ya.. 

Kenapa ada Azam Cuti.. haha... Azam je lebih.. tapi nan hado jugakkk.. jom tengok apa azam cuti aku..

1. nak gosok baju kerja banyak2.. (stok 7 hri bekerja je yg dh gosok)

2. nak simpan stok susu perahan banyak2.. (bila cuti.. aktiviti pam susu pun cuti.. )

3. nak kemas rumah.. (tak buat jugak)

Ada lgi yang lain.. tapi 3 mende atas tu pun tak terlaksana.. huhu,, nanges.. azam dan semangat je berkobar-kobar tapi xde disiplin nak buat.. nak bersantai aje..


2 minggu terakhir sebelum cuti sekolah.. aku amat tertekan sebenarnya.. sampai rakan2 guru pun cakap muka aku susah nak senyum waktu tu.. 2 minggu sebelum cuti aku kena isi data murid. data 500 murid darab 3 subjek.. aku isi sorang2 kena siapkan dalam masa 5-6 hari... ape perasaan aku masa tu ya...

nak minta guru2 lain buat? hujung tahun semua guru sibuk kot... guru kelas lagi bizi.. uruskan buku teks.. lengkap buku kedatangan murid.. kira peratus kehadiran bagai.. tanda kertas periksa akhir tahun.. yang bukan guru kelas plak.. nak siapkan laporan itu la.. ini la.. laporan skt hujung tahun la.. macam2 la.. tak sampai hati kot  aku nak mintak tolong.. akhirnya aku ngadap la laptop tu sorang2..

Kali pertama aku tengok data murid tu.. mata aku dah terkebil-kebil.. Nampak gaya kena korbankan masa tido jugak ni. Malam pertama aku stay up.. besoknya aku g sekolah.. aku jadi bingung.. BINGUNG.. Risau ni sebab di sekolah dalam kelas aku ada 35-40 murid... dah kepala aku macam pening-pening lalat isi data malam tadi tapi belum siap lagiiiiiii tuuuuu.. Alhamdulillah.. pengalaman dah ada,, jadi mungkin tak ada masalah masuk kelas ngajar walaupun pening2 lalat. tapi aku tetap SERABUT.. masa tengah ajar dah fikir lagii...'Data banyak lagi belum isi ni'' sempat ke aku buattt...


Ok malam kedua aku tak boleh berjaga malam.. tak pe.. tido awal.. besok bangun awal.. sambung kerja isi data,, mcm DATA ENTRY CLERK plak kan..

MACAM MANA YA NGADAP LAPTOP MALAM2 MASA ANAK TIDO.. kakak masa tu 6 bulan. Abang plak 3 tahun.. Demi nak siapkan data 500 nama tu dengan detail yang lain.. aku memang kena buat sikit2 dari hari pertama.. sebab terlalu BANYAK... bila buat kerja di rumah banyak halangan tapi aku tiada pilihan.. tetap kena buat.. baru copy paste nama.. tetiba si kakak nangis.. berhenti kejap.. bagi susu kat kakak.. kakak dh kenyang n sambung tido.. aku sambung hadap laptop balik.. itu la rutin selama 1 minggu lebih tu.. penat wey.. 

KENAPA 1 MINGGU LEBIH YA... Masa tu baru hbis exam.. kena tanda kertas periksa.. jadi sblum perang isi data bermula.. aku tanda kertas dulu.. nak bagi kerja cepat siap.. kena buat jugak la kat rumah beb.. itu la rutin aku bila buat masa anak tido.. buat sikit.. anak nak susu.. bagi susu.. sambung balik buat kerja.. memang penat.. tapi SABAR.. dah siap nanti semua akn kembali normal.. itu aje cara nak pujuk diri sendiri.. masa ni la jugak jadual perah susu aku dah ke laut.. memang aku pun tak nak perah.. sebab bila tension.. susu bukan nak ada sangat pun kannnnn..... buat penat je.. 

dalam keadaan tekanan macam tuuu.. aku RIMAS sebenarnya.. aku ok je kalau buat kerja santai-santai.. tapi tempoh diberi tak cukup untuk bilangan murid ramai macam sekolah aku ni.. sekolah kuantiti murid sedikit boleh la buat dua tiga hari. Tapi macam aku.. mana boleh dua tiga hari.. kadang-kadang rasa macam tak adil.. tapi aku malas nak fikir.. sebab dalam kepala aku.. satu aje.. aku xde pilihan.. nak tak nak AKU JUGA YANG KENA SIAPKAN.... 


aku RIMAS sebab dah ganggu masa aku bersama anak2 di rumah.. aku RIMAS sebab rumah aku dah tunggang langgang sebab dok ngadap pc isi data aje.. walaupun RIMAS macam tu.. aku tak sangka aku boleh siapkan jugak data2 yang berlambak-lambak tu SEORANG DIRI.. itu pun atas bantuan rakan2 guru jugak.. aku dikecualikan sekejap dari minggu tu untuk bertugas atas memberi laluan untuk aku isi DATA YG BANYAK TUUUU... Alhamdulillah dapat rakan sejawat yg memahami..

itu sebabnya bila cuti panjang macam ni memang aku amik peluang bersantai-santai sepenuh hati aku.. sebab pembuka 2016 nanti aku kena bersedia lagi dari MENTAL dan FIZIKAL... DATA YG BANYAK.. itu yg akan ganggu tumpuan aku mengajar sebab aku RIMAS dan stress sbb DATA ITUU..

Bulan JANUARI aku akan hadap lagi data 2015 yang banyak tuu.. aku dah banyak kali minta bagi awal MASTER COPY tu untuk aku buat dalam cuti sekolah ni.. tapi pihak sana tak bagi lagi... dh malas aku nak minta banyak kali kott.. so bersedia aje la jd DATA ENTRY CLERK  xbergaji januari 2016 ni.. tapi mana la tau kan.. xpayah isi data tu lagi... tgok je la,, Mudah-mudahan diberi kekuatan untuk hadapi semua ini pada tahun 2016 akan datang... cukup la bebelan aku.. aku saje je ceita.. Aku bersyukur cuma kadang2 tu nak juga luahkan ape yang terbuku bagi rasa  lega sikit... 

Selamat tinggal tahun 2015..

Selamat Datang tahun 2016






No comments: