Klik Nih...

Followers

Nuff

Thursday, April 23, 2015

Kehamilan kedua


Sila abaikan gambar di atas tu..


Kehamilan kedua kali ini saya cuma sticker putih dan hijau sahaja,,
Alhamdulillah tak ada masalah seperti kehamilan pertama, saya ibu GDM (ada kencing manis)
Kehamilan kedua ini memang saya pantang makanan manis.. tak makan kek, coklat..
kalau makan pun cuma dalam kuantiti yang amat sedikit..


Saya kena minum air gula (MGTT) sebanyak 2 kali sebab ada sejarah kehamilan .pertama
dan ibu saya penghidap kencing manis..
Bacaan MGTT pertama saya ialah 4.8 dan 6.
Masa tu saya sangat bersyukur sebab dah bebas GDM..


Tapi jangan happy sangat ya nik.. sebab ada lagi test MGTT kedua,,
Untuk MGTT kedua saya, sebelum puasa.. saya amalkan makan peria..
Sebelum ambil darah.. (sambil tggu turn di klinik)
saya baca surah al-qasas atau an-naml..
dah minum air gula... saya amalkan lagi bacaan surah tersebut sebelum darah kedua diambil..

dan.. Alhamdulillah.. keputusan MGTT kedua saya baik.. 4.0 dan 5.8
Hamil kali ini saya kurang menghadapi masalah kecuali kencing kotor..
tapi dah minum air masak banyak... dh tiada masalah kencing kotor lagi..

Cuma proses bersalin lambat sikit..
Anak sulung - 37 minggu
Anak kedua - 39 minggu 5 hari..

Apapun saya bersyukur.. Macam mendapat hadiah dari Allah..
betol2 surprise.. memang kami inginkan anak perempuan..
dan akhirnya tanpa dijangka... Lahir la puteri  sulung kami, seberat 3kg.


No comments: