Klik Nih...

Followers

Nuff

Wednesday, May 15, 2013

- Masukan - Rehatan - Pulangan




Setelah hampir 5 tahun.. ini antara perkataan-perkataan murid aku di sini..

Masukan – masuk ke kelas
Rehatan – waktu rehat
Pulangan – waktu pulang

Masih lagi segar di ingatan aku ketika di tahun 2008. Aku menjadi mc perhimpunan sekolah.
Jadi, aku akan menggunakan arahan angkat tangan dan hipotesis aku lain hasilnya...
Murid di sini angkat tangan ke atas..

Maka, aku terpaksa menggunakan alternatif member arahan secara lain.
angkat tangan ke hadapan lurus..
baru lah murid-murid di sini paham arahan aku...

Kesimpulannya.. di sini nak ajar murid pun kena ikut bahasa mereka..
memang proses adaptasi suasana dan bahasa di sini memberikan satu pengalaman yang tidak ternilai.
Dan aku antara yang bertuah merasakan pengalaman itu yang tidak akan sama sekali dapat dinikmati
di Semenanjung. Budaya di sini sangat berbeza... cukup setakat ini aku ceritakan..



No comments: