Klik Nih...

Followers

Nuff

Sunday, September 30, 2012

Rezeki.. =)



Rasa seronok plak bila 10% diskaun akan diberi kepada pembayar konsisten pinjaman PTPTN.
Aku termasuk dalam kategori tu.. Semenjak aku mula keje temporary job dari penghujung 2006..
aku dah mula bayar.. tapi bayar sikit jer.. sebab gaji masa tu ciput sangat.

Sekarang ni.. dah keje gomen.. terus aku buat tolak gaji.. tapi leceh jugak urusannnya sebab aku nak
bayar secara tetap.. maksud aku setiap bulan RM150 sehingga la habis bayar.

tapi masa 2009.. aku punya skim bayaran PTPTN jenis berubah mengikut tahun..
contoh : tahun 2008 - 105/sebulan
             tahun 2009 - 135/sebulan
Aku tak nak potongan gaji macam tu. aku nak yang tolak secara tetap.
Oleh itu, aku pun kol pihak PTPTN untuk memohon bayaran secara tetap.
Masa tu aku bajet RM150 la.. Sekali bukan aku yang tentukan bayaran tu..
Rupanya pihak PTPTN.. sekali kena tolak gaji RM200.79 da..
Semput aku tengok.. makin susut gaji aku,,


Selepas itu, tahun 2011 diumumkan kos pentadbiran 1%.. buat lagi urusan kali kedua..
daftar ujrah dan Telefon PTPTN.. tunggu plak surat dari LHDN untuk tolak gaji ikut
penyelarasan ujrah ni. Alhamdulillah, makin susut baki pinjaman aku tu..
dan penyelarasan dibuat balik kena la tolak gaji sebanyak RM179.01 pada Ogos 2012..

kiranya hampir 5 tahun aku dah bayar ni... tapi setakat ni baru susut sampai 10k+++..
bila dah ada 10% diskaun ni... nampak gaya cepat la hutang aku abes nanti.. Insyaallah..


......




Thursday, September 27, 2012

catatan ibu mengandung I



bermula pertengahan januari aku disahkan hamil..
sebelum 12 minggu kena mendaftar di klinik ibu di bubul..
alhamdulillah.. checkup semua ok..

hb aku pernah jugak tersasar..
kurang dr 11...
tapi selepas amek iron tablet 2 bji sehari.
hb aku kembali pada normal...

tekanan darah.. ok jgk..
maklum ler.. aku ada gak ajar kelas belakang..
jenis budak2 aktif..
mmg akn memekik setiap hri sbbnya aku masuk kelas hujung ni setiap hri.
risau jgk darah tinggi.. alhamdulillah..
tekanan di tempat kerja tak membuatkan aku stress..
petua...xpyh byk pikr2..

suasana tempat aku keje kurang kondusif/selesa yer..
bilik guru tidak berhawa dingin...kipas aje
tidak semua bilik darjah kipasnya berfungsi dngan baik..
kawasan sekolah berhampiran laut..
mmg panas..
meja ckgu..  1 meja kongsi 2 orang untuk satu sesi.. sempit beb..
nak letak buku murid untuk marking pun xcukup ruang..
tandas plak 1 tandas lelaki dan 1 tandas perempuan..
bila nak kencing tu.. nasib la klu ada orang..
memang nak kena tunggu turn..
sabar je la..

sampai la ada member dari labuan dtg melawat aku di sekolah..

ayat pertama beliau tengok tempat aku kerja...

"nik, aku kesian betul tengok tempat kerja kau dengan keadaan kau mengandung macam ni..."


haa.. bru kau tahu cabarannya jd cikgu neh...

tapi aku bersyukur tuhan berikan kesihatan yg baik setakat ini..
sekarang dah genap 36 minggu.. aku larat lagi naik tangga ke tingkat 3 masuk mengajar.. dapat puasa penuh.. belum ada mc lagi..


nak catat lagi.. tapi macam dah panjang jer... nanti la sambung part II...





Wednesday, September 26, 2012

Jangan Bersedih


Hari ni ada pegawai SPA dan PPD datang melawat sekolah melihat dan check fail..
Aku antara guru yang terlibat melayan kehendak-kehendak pegawai ini..
kami berkongsi pendapat, membentangkan masalah sekolah dan mengutarakan perkara-perkara
yang menjadi kemusykilan pihak guru...

dah selesai hal kerja.. ada beberapa pegawai tanya aku..

"bila due cikgu?"

17 oct..

masing-masing tersenyum melihat aku..

tetiba PK aku cakap..

"Nik, jangan sedih2 bersalin di sini (Semporna)"

Aikk...... nape bagi statement macam tu kat aku..
Aku tak sedih pun bersalin sini.. sebab aku tahu dan sangat percaya dengan apa yang telah diaturkan oleh Allah kepada aku.. Semuanya aku serahkan padaNYA..

Yang pasti bersalin di mana-mana pun sama.. rasa sakit juga masa bersalin tu..
nak tak nak kena kuatkan diri jugak untuk bersalin di tempat orang biarpun jauh dari sanak saudara..

Cuma satu je yang aku sentap sangat...
dah tau aku bersalin jauh dari keluarga...

Asal la pihak pentadbir sekolah ni xluluskan cuti 2 minggu awal aku tu..
xpun bagi seminggu awal pun xpe...
pastu sedap-sedap je bagi statement jangan sedih-sedih..

kalau dh kesian tu.. bagi la aku cuti kan?

nak tak nak aku kerja la sampai masa aku nak bersalin nnt..


moga semuanya dipermudahkan oleh Allah..





Tuesday, September 25, 2012

Sukan 2012



Sekarang ni musim sukan di sekolah.. aku dah pun masuk 36 minggu...
dengan perut terboyot-boyot ni turun jugak sekejap ke padang nak pastikan ada atlet terlibat..

setakat berjalan ke padang ni.. Alhamdulillah..
cuma yang tidak mampu menahan panas bahang mentari walaupun berpayung..
pastu balik ke bilik guru..
rehat la sekejap mengharapkan sejuk dari angin kipas siling je..
maklum la bilik guru sekolah aku ni memang bukan berhawa dingin..

Selepas rehat kena naik pulak tingkat 2 nak masuk kelas Tahun 5..
takpe.. perlahan-perlahan la naik..

Ok.. sudah mahu masuk kelas ni...

Rugi plak tak ambil gambar td.. haishhh..



Wednesday, September 19, 2012

Jom buat Sendiri..



balik je dari sekolah...
cepat-cepat siapkan kerja2 rumah..
pastu cuba buat nursing pad neh..
ikot tutorial dekat diy maternity...


kain guna tshirt husband terpakai...
hehe..tp dah mintak izin pun...



dapat buat 5 pasang je guna tshirt husband..
nanti nak godek2 lagi baju tshirt terpakai dia neh..


*kalu ada mesin jahit tepi sendiri mesti sekejap je siapkan neh..
tapi nanti-nanti la beli... sebab aku ni xkerap mengadap mesin jahit..



Tuesday, September 18, 2012

Barang dah sampai....



Cover record book I dah sampai.. Tq Ajjah tolong jahitkan..
tapi pakai tahun depan je laa...


sory gambar xjelas sangat..


Cover book ni tempah ngn Ajjah, owner SewFabby..
macam-macam produk yg Ajjah leh jahit.. 
kalu ada sesape yg berminat sila kunjungi website ni yer..
http://www.sewfabby.com/




Wednesday, September 12, 2012

mood malas



sekarang ni semua mende malas nak buat...
kena g klinik......
malas btol.....
smbil2 aku tggu turn kt klinik...aku layan la sudoku..
kt umah pun layan menatang ni jer..



ermmmmmm.....

teringin gak nk upload gmbr raya..
tp mcm dh terlewat jer...
tggu la next entry......