Klik Nih...

Followers

Nuff

Sunday, November 22, 2009

Hari Kedua - Diving...

tak abes lagi tengok cd n baca buku neh..



kelengkapan menyelam..



ni la Lisa, instructor kami.. tapi uncle john amek aleh..


Hari ke-2.. Mcm mencabar.. Pukul 7pg dating dgn lisa. Dia bg briefing utk chapter 1 n chapter 2.. Sgt la banyak mende kena buat..


Mula2 kena wat aksi menjunam.. Teragak-agak aku nk terjun.. Tp bila da terjun n timbul balik ke permukaan syok jugak.. Hehe..


itu percikan air laut lepas aku terjun ke bawah
ditangkap gambar oleh abg tiri...


Then, diving ke bawah blik..huh.. Part aku xsuka.. Buka mask.. Breathing without regulator.. Hancurrr.. try kali ke2.. (smlm da buat)..aku tersilap step.. guna hidung.. Peringatan.. JGN SEKALI-KALI BERNAFAS GUNA HIDUNG DLM AIR..


Dan.. Aku panik..terus lisa, instructor aku tarik nek atas.. Sampai aku termuntah kt laut.. Nsib baik aku berjaya stabil kan bdn aku. Alhamdulillah..


Ok.. Part yg xsuka.. Aku kena buka mask then bernafas guna regulator.. Sah2 la aku tutup mata.. Sgt pedih buka mata di laut masin.. Ok, step berjaya.. Terus step len plakk..


Aku kena buang mask tu.. Bukan buang.. Xpakai mask namanya.. Tanggalkan mask dr muka then kena bernafas selama 1 minit guna regulator. Masa tu mmg aku dok berangan n layan perasaan supaya cepat la masa 1 minit ni berlalu..

ada lg step lain.. Tp aku dah lupa.. Tukar plak instructor len..namanya uncle john..

Dgn uncle john pun sama. Malasnya aku bila dia bw kmi turun,, wat buang mask, pakai balik.. Ok, ulang balik sume basic skil...

ini dive yg ke-3.. john suruh aku wat aksi lompat ke belakang.. Oh tidak.. Perasan berdebar menguasai.. Tp aku buat gak. Akhirnya berjaya aku float balik.. Then turun menyelam sampai john suruh kami stop.. Rupanya dia nk tunjukkan kami telah menyelam sejauh 12 meter.. Ha.. Biar betol..


explore alam laut.. Hanya mereka yg penah dive tahu kehebatan ciptaan tuhan. Xreti la aku nk cite cmner.. Cuma yg pasti kepuasan melihat spesies ikan yg pelik2..


Nek balik ke atas,, si john ckp ada lg dive lepas nie,, adeh.. Aku dah letih..


dive yg ke-4.. Aku nmpk turtle plak.. Siap dpt pegang cangkerang turtle dlm laut.. Perghh.. Tp masalah tul nak wat buoyancy.. Susah nk balance.. Belasah je la..


Nek blik ke permukaan.. Ada plak si john soh bukak weighing belt yg berat tu n bukak blik dlm keadaan terapung.. Nk buka satu hal.. Nk pegang pun berat nk mampuihhh.. Aku layankan aje.. Ok setel bru nek bot...



dan bergerak balik ke homestay.. Penatnyer....








No comments: