Klik Nih...

Followers

Nuff

Saturday, September 12, 2009

Apostrophe



Sudah acap kali aku dihujani soalan seperti ini.. khasnya dari students n cikgu-cikgi.. asal je tengok name tag aku..


"cikgu, kenapa nama cikgu ada tanda apostrophe?"


"cikgu, kenapa ada tanda begitu.. nama cikgu silap ka?"


"jadi dalam ic cikgu pun begitu yer.. ada tanda apostophe.."


Jawapan Saya....


Nama saya dieja begitu adalah berdasarkan ejaan arabic saya.. alif, sim, mim alif dan huruf terakhir sekali ialah hamzah.. dan hamzah itu mewakili apostrophe dalam ejaan rumi..


Asalnya ayah tulis nama saya Asma.... tapi ma rasa macam tak kena.. so ma pun tambahkan tanda apostrophe.. semua nama saya dalam ic atau surat beranak ada apostrophe.. sebenarnya kemusykilan ini hanya berlaku di Sabah jer.. masa aku kt tempat aku sendiri jarang orang tanya kenapa ada apostrophe..


tak pe la.. yang penting saya berbangga dengan nama yang diberi oleh ma dan ayah.. terima kasih... tak sabar nak balik nie..




1 comment:

Anonymous said...

salam... nk tanya nama ada apostrophe susah ke nk buat bank transaction or internet transaction n booking tiket online??