Klik Nih...

Followers

Nuff

Sunday, June 21, 2009

Tergamam

Aku terbaca dan aku tergamam sebentar di http://kalampendeta.blogspot.com/2009/04/aku-benci-negeri-sabah.html

Kenapa la aku ditugaskan ke Sabah.....negeri yang sangat teruk...masyarakatnya yang berfikiran sempit...bila berjaya sikit lupa diri....kutuk orang Semenanjung padahal jika tak kerana orang Semenanjung, Sabah sekarang masih mundur dan ketinggalan....


Separuh daripada guru di Sabah adalah asal dari Semenanjung...malah satu ketika dulu...2/3 guru di Sabah adalah dari Semenanjung...kerana pengorbanan orang Semenanjung la ramai anak Sabah yang berjaya......tapi bila dah berjaya..mereka lupa diri..kutuk balik orang Semenanjung..padahal sape yang ajar mereka jadi pandai...GURU-GURU SEMENANJUNG !


Pergi la ke hospital di seluruh Sabah..2/3 pegawai adalah dari Semenanjung...doktor, pegawai farmasi, dentist, dietition dan banyak lagi...jika tak kerana orang Semenanjung..orang Sabah ramai yang mati sakit....Universiti Malaysia Sabah (UMS)....90% tenaga pengajar adalah dari Semenanjung.....orang Semenanjung jugak yg didik anak Sabah di UMS...


tapi bila dah berjaya..lupa diri..kutuk orang Semenanjung....padahal ko dah berhutang budi dengan orang Semenanjung..memang dasar orang Sabah HATI BUSUK !!!!Sudah la Sabah negeri teruk..tiap-tiap minggu bekalan elektrik putus, bekalan air putus....apa kerajaan Sabah buat????..makan rasuah jer ker?????.....arghhhhh..tension aku...aku benci negeri Sabah.....aku nak balik !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! rujukan : mimbarkehidupan.blogspot.com

Komen Pertama
Orang semenanjungi memang KEPARAT!!! Dupang...
Memang benarlah kata Sang Pendeta, tapi biar saya tambah sedikit walau pun banyak perkara yg boleh dibahaskan ttg isu ini.
Saya cuma nak bagi point2 kenapa org mcm ini memang keparat:-
1. Golongang ini tidak menerima takdir dan ujian Illahi.
2. Mereka ini, bukanlah guru sebenar yg berjiwa guru. Mereka ada niat lain dan guru hanyalah batu loncatanUntuk meneruskan kehidupan seharian.
3. Ini adalah luahan rasa seorang guru yg tertewas. Mereka tidak dapat mencapai cita-cita sebenar mereka.
4. Golongan ini merbahaya! "kerana nila setitik habis susu sebelanga.
5. Orang macam ini, perlu cari kerjaya lain. Peluang kerjaya disemenanjung terbuka luas.


Kenapa guru jadi pilihan.
Fakta kenapa ramai org semenanjung jd guru disabah:
1. Sebab guru semananjung juga berhati BUSUK! Daripada bos hinggalah ke-kuli2 yg kuat mengampu.(org2 tertentu sahaja.). Kalaulah mereka berhati bersih sudah tentu anak2 didik mereka jd guru seperti mereka atau berjaya bidang lain. Adakah mereka lupa orang British lebih IKHLAS daripada mereka2 ini.
2. Orang2 semenanjung jugak berlagak pandai tp sebenarnya mereka Bodoh-sebagai contoh: Mereka menganggap orang2 Sabah adalah bodoh2 belaka,ketinggalan zaman dsb. Adakah mereka sedar anak2 Sabah itu berasal dari Melayu mana? Ini menunjukkan org2 Sabah lebih mendahului zaman berbanding dgn mereka sbb mereka masih bertenggek di-Tanah Semenanjung yg hasil2 nya telah lama dikebas penjajah.
3. Tanah semenanjung dan penduduknya sudah banyak kekurangan zat2 makan seperti protein ikan. Buah2an yg beracun dan pencemaran alam sekitar. Purata panjang hayat hanyalah 60-80 tahun. Sedangkan Sabah adalah kawasan yg masih segar. Kedatangan guru2 Semenanjung ke Sabah akan dpt memanjangkan hayat mereka dari 10-15 tahun lagi tidakkah org2 ini Bersyukur!!! Bodooohhh!
April 4, 2009 7:58 AM

Pendapat saya:

Saya antara warga pendidik semenanjung yang mengajar di Sabah. Saya sendiri tidak pernah mengatakan murid saya BODOH. saya tahu apa itu dupang.. dan ingin saya nyatakan di sini tidak semua guru semenanjung begitu. Saya sedih bila anda mengatakan kami ni keparat dan dupang!!

Semua manusia adalah sama. TAk perlu nak melabelkan siapa keparat, siapa dupang.


Antara yang pernah berlaku pada diri saya di sini:
Saya menyediakan jadual di dalam kelas saya sendiri. Apa yang berlaku, murid saya sendiri merosakkan hasil kerja saya. Penat saya buat. tapi senang-senang mereka rosakkan. Mereka Tak hargai langsung usaha saya. Peralatan saya musnah di depan saya sendiri, dilakukan oleh anak murid saya sendiri. Worksheet (lembaran kerja) saya potostat guna duit saya sendiri, saya berikan pada mereka. tapi ada segelintir anak murid saya senang-senang buang dan hilangkan worksheet begitu sahaja... tak tampal dalam buku walaupun saya telah arahkan. Bayangkan, kita guna duit sendiri.. tapi mereka tak hargai usaha saya.


Tapi saya bersabar sahaja. Saya hanya mampu membebel dan berikan sedikit hukuman untuk menyedarkan kesilapan mereka. Saya tak larat nak marah mereka sebab saya tak mampu. Walaupun mereka berbuat begitu pada saya, tak pernah saya mengatakan mereka KEPARAT.


Komen Kedua


bersimpati dgn cikgu tu..
aku byk kawan asal semenanjung bukan setakat guru pensyarah, pegawai kerajaan,askar pon ada x ada pon yg mengeluh mcm cikgu manja ketiak mak sorang tu. ramai kawan yg berat hati tinggalkan sabah sbb suasana sabah yg santai dan org2nya sendiri. apatah lagi elaun2 yg di terima amat besar berbanding penduduk sabah kerja di semenanjung (jab kerajaan).
ps: cikgu tu mmg kurang pengetahuan@x berpengetahuan...sabah kan dibawah kerajaan pusat. sebarang kekurangan ajukan jer pada PM. KM sabah sini hanya lah boneka sahaja...(pendapat peribadi ku).

umpama marahkan nyamuk kelambu di bakar (klu dia betul2 cikgu dia tau lah maksud perumpamaan ni kan kan kan)
sekian.rick, putatan
May 26, 2009 1:06 AM

Komen ketigaKomen
blog http://mimbarkehidupan.blogspot.com/ memang tidak wajar dan kebudak-budakkan.
mungkin pihak tertentu boleh menyiasat dan menyedarkan merka yang terlibat... mcm mana mau maju bersama dan menjayakan konsep satu malaysia jika ada yg bersikap kurang baik.
mungkin blog ini boleh diajukan kepada pihak yg lain seperti meletakkan nya dlm perbincangan konsep 1malaysia ke laman 1malaysia kita.
biar disiasat...orangnya.
Racun pemikiran seperti ini lah yang merosakkan keharmonian bersama..
Disebabkan tidak puas hati... memburukkan orang lain dan membangkitkan isu sensitif...
kerja dimana-mana sahaja dengan ikhlas...
apa anda semua fikir mengenai sikap pemilik blog
http://mimbarkehidupan.blogspot.com/?????


Pendapat saya lagi kepada penulis mimbar kehidupan..
Saya paham saudara masih dalam proses menyesuaikan diri. tapi kita kena hormaat pada peribumi. tak boleh la kita nak keep on complaining. bak kata pepatah.. masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum.


4 comments:

ASSA said...

Salam Cikgu...

Seoarang daripada penghantar komen tu saya kenal. dan saya tak hairan jika perkataan itu yang terkeluar dan ditulisya. masalahnya, dia pun tulis tak serupa bikin. sekarang ni dia mengajar di semenanjung. kat mana saya tak pasti. saya cuma tahu dia tu penduduk kampung saya. muka pun tak kenal sangat. cuma adik beradik dia sahaja yang saya kenal beberapa orang.

Sebenarnya kan cikgu, saya dah abaikan pun benda tu. cuma saya copy & Paste je dalam blog sebagai satu 'tanda' manusia dalam dunia ini begitu sifatnya. orang sabah tak menyenangi orang semenanjung, begitu juga sebaliknya. nak mencari seseorang yang berlapang dada dengan situasi sebegini agak susah. semuanya didasari dengan emosi tak sudah.

NiK SeNsEI said...

betul tu kata saudara. saya cuma terkilan sahaja.. sebab saya tidak pernah melabelkan orang sebegitu. sebab saya tahu, saya pun tak sempurna.

bilamasa said...

bagi kita yang telah terdidik dan menjadi pendidik pastinya ada pemikiran rasional dalam sesuatu perkara. emosi jgn dilibatkan. dalam apa2 isu pun mahu pun perkara yang melibatkan seangkatan@puak2, ada sahaja pihak yang mengatakan tidak semua begitu. memang semua tidak begitu, logikla.

bagi kita yang tak melakukannya, teruskan usaha agar tidak melakukannya. pendidik sudah ada bekalan ilmu agar mendasari segala teori pembelajaran dan praktikal pengajaran. puak sana kata itu, puak sini kata ini, tapi masing2 ada kesalahan. cuma perbetulkan niat utk menjadi pendidik, siapa pun kita..pelajar tetap diajar dgn ilmu yang bermanfaat bkn skdr mengajar jadi tanggungjawab.apa pun, all the best..

Nicklinson said...

pukima kau sial , amput anjing la kau , babi , p makan babi sana , jan tau mau kutuk org sabah, ckp kono sabar sma anak murid tapi bitch macam babi sial , mau kutuk org sabah , sa tau la islam tidak pandai berdosa kan babi? jadi jaga sikit tu mulut anjing kw NIK SENSEI BITCH YANG BERJAYA. ada sa simpan url tu untuk kw , jadi visit2 la k mcm muka bapa kw yg ksian nda dpt ajar kw suda smpai benci org sabah. sekian ,terima kasih 'NICKLINSON'