Klik Nih...

Followers

Nuff

Wednesday, June 3, 2009

Budi Bahasa Budaya Kita

Aku ke Masjid India teman mak aku beli kain. Pukul 1.30 tengah hari kami balik tapi naik teksi sebab malas nak berjalan ke Lrt Putra. Jadi, kami pun beratur menunggu teksi.Ada Melayu, India tengah que di sebelah shopping complex Sogo tu.

Tetiba aku ternampak sorang perempuan bertudung labuh meluru mendapatkan teksi tanpa beratur dan tidak menghiraukan perasaan orang lain yang sedang menunggu. Dalam hati, aku mendongkol..

Kot iyer pun ko dah bertudung labuh. leh tak jangan nak bagi malu kat kaum yang bertudung labuh len. jaga r perangai tu sikit.bukan main dalam iklan tv kempen budi bahasa budaya kita, tapi ko sedap-sedap nak potong que..

Aku dah banyak kali terkena kes macam ni. dulu, masa aku belajar kat IPSAH, Kedah. Akuselalu nek bus ke Sg Petani. Mesti la aku ni ada nak ke tandas kann.. elok je aku beratur..tetiba ada si tua cina terus je ke depan. aku juz pandang sebelah mata je la..datang plak.. si pompuan cina mana tah, menonong terus ke depan.

ini dah lebih.. dah aku baik hati kan.. jadi aku pun diam kan ajer.
baik kan aku.,. che wah..

Sepanjang aku ke mana-mana tandas awam, aku cukup pantang masuk tandas selepas orang cina guna. AKu tak katakan semua kaum cina. tapi kebanyakkan aku terkena dengan mereka gak.Sebaik je aku masuk, ada tisu tandas kat dalam mangkuk tandas.

EEEEeee.. geli beb.. takkan ko tak leh nak flush dulu sebelum kuar. Situasi macam ni memang kerap aku terkena lagi-lagi dengan kaum cina ni la..

Pengakhiran, jangan salah paham yerk.. aku pun tahu bukan semua orang bukan begitu. Memang benar pepatah melayu, kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Sesama la kita menjaga budi bahasa memasing yerk..

No comments: