Klik Nih...

Followers

Nuff

Wednesday, May 20, 2009

Puasa Seratus Hari


Kedengaran bunyi tapak kaki berjalan. Kasut aku la tu. aku menuju ke kelas 6 Jujur sebab nak jumpa Cikgu Nik ni. nama dia Nik jugak. English teacher. Sir Nik Zulkarnain. Orang Terengganu dan sangatlah peramah orangnya. berumur linkungan 40 an..


Takziah buat beliau di atas kejadian yang menimpa ke atas keguguran isterinya. kandungan dah mencapai 5 bulan. Alhamdulillah, keadaan isterinya dah stabil dan sekarang berada di rumah. Berbalik kepada kisah aku jumpa dengan dia. Aku bertanya khabar mengenai isteri beliau..dan berlaku sedikit sesi perbualan di antara kami.


Sir Nik : Lepas ni saya kena puasa seratus hari
NikSensei : puasa seratus hari... Kenapa
Sir Nik : Memang macam tu. semua suami akan berpuasa seratus hari selepas isteri bersalin.. isteri gugur pun sama.
NikSensei : Eh.. Cikgu bernazar ke??.. (berkerut-kerut)
Sir Nik : eh.. tak la.. Owh yer, u tak kawen lagi.. patut la you tak paham..



Aku pun biarkan je la isu tu. tapi macam pelik.. Ye ke kena puasa seratus hari.? masih menjadi persoalan dalam kepala aku ni..



Hari kedua dari hari kejadian.. Sesi interview bersama cikgu zura dan cikgu Aida. di mana kedua-duanya memegang status married.



laa.. nik.. memang la kena puasa seratus hari.. tapi ada jer puasa 40 hari.



sebaik sahaja mendengar pernyatan dari kak Aida. Aku mengucap... lampi (lambat pick up) nya aku nie.. mende-mende simple camni pun aku tak paham..


Alkisah...






No comments: