Klik Nih...

Followers

Nuff

Sunday, April 26, 2009

Bilik Guru





A teacher's job is not confined to the classroom or within the school compound only. A teacher has to mark exercise books, prepare sets of test papers and record student's performance. A lot of these jobs are done at home.


Aku suka betul statement di atas tu. lagi-lagi dengan keadaan sekolah aku. muridnya ramai.. lebih kurang seribu murid. tapi sekolah kecil. jadi ruang pun kecil sangat. itu aku tak kesah.. small matter.. cuba la tengok bilik guru tu.. hanya seluas 2 buah kelas. meja disusun panjang-panjang, tiada kemudahan almari. meja dikongsi bersama-sama dengan 80 orang guru bagi sesi pagi dan petang.


Bila meeting pun dilakukan dalam bilik guru, baru la penuh bilik tersebut dan sesak macam dalam tin sardin. sampaikan kerusi pun kena amek dari kelas s ebelah. memang padat. dan timbul masalah lain, bila guru-guru nak letakkan barang di atas meja. mesti ada sedikit bunyi seperti ini...


ish, tak suka la semak-semak nie..



haa... elok sangat la.. mana aku nak campak buku anak murid aku. satu kelas lebih kurang 40 murid. aku ajar 4 kelas. mestila banyak buku atas meja aku. nak wat cmner, kita ni berkongsi meja. kena la tolerate kann.. tak macam di semenanjung dan ada sesetengah sekolah lain, di mana setiap guru mempunyai meja sendiri dan ruang sendiri serta diberi almari kecil lagi untuk simpan barang. memang jauh beza ngan sekolah aku ni..

ini meja aku, banyak buku kann




meja guru untuk 80 orang guru

nak simpan barang pun tak leh.. tiap-tiap hari dok angkut BUKU REKOD MENGAJAR. nak tinggal di sekolah, tiada ruang.. tak selamat. tapi walau camner pun aku bersyukur.. nak wat camner guna je la apa yang ada. takkan sebab kecil macam tu kita nak merungut n give up. Ye Tak??


Bila keadaan macam ni, suasana guru sendiri tak kondusif. nak tak nak, lebih rela semua kerja dibuat di rumah. nak stay back macam tak ada ruang. cikgu petang nak duduk mana lak.. so the best way, angkut barang bawa balik la ke rumah. kalu tak, jangan harap dapat siapkan kerja.


Aku ni selalu berangan balik rumah leh trus rileks.. tapi ngan keadaan sekolah aku tu agak tak mengizinkan aku untuk seronok bekerja. so better aku angkut semua balik rumah dan siapkan terus kerja berkaitan sekolah di rumah.


SAPE KATA KERJA CIKGU NI SENANG
BALIK RUMAH PUN KENA KERJA LAGI TAU..



Aku memang agak terkilan bila terdengar kata-kata sesapa yang menyatakan


senang je jd cikgu.



Amboi.. hang pi tengok dulu.. sape yang dok tulih nama anak hang yang panjang berekar-ekar sampai lenguh tangan ni. CIKGU JUGAK...so jangan uder estimate ekk karier guru ni..






No comments: