Klik Nih...

Followers

Nuff

Sunday, September 28, 2008

bermulanya satu perjalanan Raya di S@b@h

lagi 2 hari lagi akan menjelang hari raya Aidilfitri.... pagi ni saya sedang bersiap-siap nak pergi ke Sandakan...nk check barang2 takot masih ada yang tertinggal..

erm..tambang bus dari Semporna ke Sandakan RM35..nama bus...
MADSAHIRUN
... perjalanan dari Semporna ke Sandakan mungkin
mengambil masa selama 5-6 jam.. ni saya nk tgk bagaimana perjalanan
ke Sandakan..jalan elok ker...berliku-liku...ada banyak roundabout ke..
di semporna & tawau banyak roundabout kecil.. pelik la saya..

ok la...nak bersiap ni..

Semoga perjalanan kami bertiga selamat. Amin.


Saturday, September 27, 2008

shopping @ Pasar Basah Semporna

sudah lama xmenulis di blog ni..sebenarnya saya ni malas ckit...hehehe...life di tempat orang ni banyak la sesangat perkara baru kan...so antaranya...
  • food...(erm..susah tu nak biasakan makan food tempatan)
  • budaya...
  • persekitaran..
tapi..saya dah hampir 2 bulan di Semporna..nampaknya dah ok dok cni..mcm2 plan nak buat lepas nie...nak ronda...n xsangka saya berpuasa sebulan di tempat orang...xpernah xberbuka langsung bersama parent...moga2 raya tahun ni adalah first n last saya beraya di perantauan yg sgt la jauh..

kat sini kan, susah la nak makan di kedai..food mahal..n makanan tempatan cni..ish..xreti eden nak makan ehh...nak xnak...saya si pemalas n xsuka masak terpaksa memantapkan skill di dapur..ha...bila nak masak..kena la g beli lauk di pasar..jeng2...btol2 pengalaman baru ni...

Ada ikan todak, ada kepah..erm besarnya kepah kt cni..biasa yg aku kutip di teluk amboi, kedah xde la jumpa sebesar itu...tapi pakcik jual ikan ni ckp kan..

niksensei : pakcik, macam mana nak masak ikan ni?
pakcik ikan : ehh...pakcik xmakan ikan ni..
niksensei : owh...baru 1st time tgk depan mata..
pakcik ikan : ni orang singapura takot nk makan ikan ni
niksensei : .....(termenung sekejap)..
niksensei : owh...hehehehe..

lepas tu, berbagai ikan pelik lg la yg aku jumpa...ikan belang-belang..ish..nak masak mcm mana yerk..aku hanya mampu melihat kehairanan.....& kebingungan...


haa..korang tau tak apa jenis ikan tue...haha..saya pun tak tahu...

n the last one....saya nak perkenalkan satu ikan kegemaran anak murid saya di sini.....jeng..jeng..

ikan BuNt@l....tara...bila saya suruh murid saya berlakon memasak ikan buntal bukan main seronok diorang menunjukkan cara2 memasak ikan buntal..i'm impressed..mungkin sedap kot...
seperti yang diceritakan oleh anak murid saya...


Ik@n BunT@l.....

langkah 1 : Rebus ikan buntal dahulu
langkah 2 : cabut bulu ikan buntal
langkah 3 : goreng ikan buntal sampai masak
langkah 4 : hidang
langkah 5 : makan...
=)


At last, saya akhirnya hanya membeli ikan kembong, ikan cencaru, ikan kayu(tongkol), udang, sotong, ikan pari, ikan kerisi, ikan merah, kepah & ketam...

tapi kan....kadang2..balik dari pasar dengan tangan kosong sbb hanya ikan di atas yang ada...mana la saya reti masak ikan mcm tu...

k...pen off..

Sunday, September 14, 2008

Cuti2 Malaysia (1)....Tampi-Tampi

biasanya kami tiada aktiviti di hujung minggu....tapi ada ustaz yang bawakan kami ke salah satu lokasi penggambaran duyung iaitu di Tampi-tampi...menarik jugak pemandangan di sini...meh jom kita explore lg..

ni macam tempat apek terjun ke laut....comelnye si kitty ni tido..sedapnya di buai-buai angin-angin sepoi bahasa...


tu dia rumah atas air..ni kot perkampungan apek ngn aspalela...air laut tu la sumber makanan mereka, air laut tu la tempat mereka menunaikan hajat...aku terfikir juga...ikan-ikan tu makan hasil buangan penduduk kampung ni ke...patot la cam nampak sehat2 jerk ikan di sini..


sebahagian pemandangan di tampi-tampi...nice jugak.leh nmpk ikan belang-belang di bawah..comel tau..


ni gerbang restoran di tampi-tampi..sempat juga la kami satu rumah berposing terlebih dahulu sebelum minum2 di restoran ni..lepak jap..then kami pun balik rumah di Taman Cahaya yg Bercahaya bergemerlapan...

Friday, September 12, 2008

3 Hari di Sk Tongkalloh

Saya ditugaskan untuk menggantikan seorang guru menjaga exam UPSR di SK Tongkalloh, Pulau Bum-Bum. Ish..untuk smpi ke sekolah kena naik bot..jadi sebelum naik bot, kena la pergi jeti.ni la jeti untuk menaiki bot menuju ke SK Tongkalloh..Jeti ni belakang pasar sayur & pasar ikan..2 bot tu..sy tidak tahu ke mana tujuannya.yang pasti saya akan naik bot bersama-sama guru SK Tongkalloh.


lebih kurang macam ni la bentuk bot ni...hati berdebar2..biasanya naik bot besar ke pulau2..tapi kali ni macam perahu yang ditambah bumbung di atas dan ada enjin bot..mcm tu....





ni ler tempat pemandu bot..tolong la encik..keselamatan kami penumpang di dalam bot bergantung sepenuhnya pada komitmen kamu mengendalikan bot..tapi saya betul puji baik..

bagaimana mereka mengenal pasti jalan di atas laut..sedangkan saya hanya menikmati view di sekeliling yg bagi saya amat mendamaikan..sampai kadang2 saya terlelap..opss..


pemandangan di depan bot..sampai sekarang saya xpercaya..betul ke saya naik bot pergi ke sekolah???


ni ler yg merisaukan sy..takot la percikan air laut ni akan membasahkan baju kurung saya nie..sbb tu ler hanya baju yg terpilih sahaja saya gunakan...kadangkala tidak sempat saya nak cuci muka..mukaku dah dicuci dengan tempias air laut..pencuci muka original lagi
ni ler gambar jeti dari dalam bot..hari terakhir saya di SK Tongkalloh. Bangunan 3 segi di belakang tu adalah pasar ikan..sebelah pasar ikan tu la pasar sayur..tempat utama persinggahan sy n housemate sekiranya stok makanan di rumah sudah abes..


pemandangan di dalam bot...dalam plastik tu life jacket..mcm mana wat jd simpanan yek..patotnyer bagi la penumpang guna..da byk kes sy dengar ada guru-guru yg pernah jatuh ke dalam laut..alhamdulillah 3 hari ni tiada pula sy terjatuh ke laut..


Selepas melalui perjalanan selama 30 minit, kena naik bus a.k.a van..apa lg cabaran yang perlu ku tempuh sebelum smpi ke sekolah nie...duduk pun berhimpit-himpit..


Tengok la jalannye...berlopak-lopak..dalam tau...jd bila dalam van adala mcm aksi roller coaster..
huhu...mula-mula turun ke dalam lopak..then naik balik ke atas jalan..mencabar jgk walaupun saya di dalam van..asyik bergoncang-goncang sahaja dalam perjalanan itu..

mcm tandas utama penduduk kg Tongkalloh..saya agak sahaja..hehehe..



ni ler sedikit gambaran SK Tongkalloh...ni ler dewan exam UPSR..tidak ramai murid di sini. yang tahun 6 hanya 34 org sahaja..

ni sebahagian pemandangan Kg Tongkalloh..ada juga rumah di atas air..dan ada rumah mereka dia atas darat..


pemandangan dari jeti...bukit ape pun saya tak tahu..


ni ler jeti Kg Tongkalloh..tempat penduduk kampung ingin menuju ke tanah besar atau Semporna..
ape la yg budak tu tengok yer..dia tengah mengintai ayahnye di bawah..adakah ayahnye ingin menangkap ikan atau menyahut panggilan alam di bawah jeti itu...huhu..


ni ler pengangkutan utama penduduk kg Tongkalloh..susah jugak tue..apa-apa urusan semua di tanah besar....sy kadangkala lama menunggu di jeti sebab kena tunggu semua cikgu-cikgu ada & bot penuh baru la bot tu boleh bergerak ke tanah besar..

tengok tu...bumbung bot pun kayu..siap leh tertido dalam bot..jauh perjalanan tue..30 minit dalam bot...sy pun biasanya awal pagi selalu tertido..maklum ler..lepas sahur xtido kan...

Bagi saya, ini adalah suatu pengalaman yang sangat mahal dan tidak ternilai..betapa besar pengorbanan seorang guru untuk mendidik anak bangsa...guru sanggup menanggung risiko menaiki bot pergi ke sekolah. tapi xpe..xlama lagi akan di bina jambatan dari tanah besar Semporna ke Pulau Bum-bum..

-The end-

Monday, September 1, 2008

Cikgu Buang Air Kecil!

ni la ayat femes yang sentiasa saya dengar bila anak murid mahu ke tandas...
Cikgu buang air kecil....

Adeh, sejak bila plak saya yang nak membuang... dah beberapa kali saya betulkan ayat yang digunakan itu tapi masih juga ayat tu yang ku dengar juga..panaz je telinga ni...

baru2 ni ada solat hajat di sekolah..saya masih belum explore sekolah ni..tak kusangka sekolah ini ada telaga yang unik untuk murid ambil air sembahyang (wuduk)..ish2..maka saya dengan begitu terujanya mengambil gambar buat kenangan...

cara-cara mengambil wuduk.....