Klik Nih...

Followers

Nuff

Friday, September 12, 2008

3 Hari di Sk Tongkalloh

Saya ditugaskan untuk menggantikan seorang guru menjaga exam UPSR di SK Tongkalloh, Pulau Bum-Bum. Ish..untuk smpi ke sekolah kena naik bot..jadi sebelum naik bot, kena la pergi jeti.ni la jeti untuk menaiki bot menuju ke SK Tongkalloh..Jeti ni belakang pasar sayur & pasar ikan..2 bot tu..sy tidak tahu ke mana tujuannya.yang pasti saya akan naik bot bersama-sama guru SK Tongkalloh.


lebih kurang macam ni la bentuk bot ni...hati berdebar2..biasanya naik bot besar ke pulau2..tapi kali ni macam perahu yang ditambah bumbung di atas dan ada enjin bot..mcm tu....





ni ler tempat pemandu bot..tolong la encik..keselamatan kami penumpang di dalam bot bergantung sepenuhnya pada komitmen kamu mengendalikan bot..tapi saya betul puji baik..

bagaimana mereka mengenal pasti jalan di atas laut..sedangkan saya hanya menikmati view di sekeliling yg bagi saya amat mendamaikan..sampai kadang2 saya terlelap..opss..


pemandangan di depan bot..sampai sekarang saya xpercaya..betul ke saya naik bot pergi ke sekolah???


ni ler yg merisaukan sy..takot la percikan air laut ni akan membasahkan baju kurung saya nie..sbb tu ler hanya baju yg terpilih sahaja saya gunakan...kadangkala tidak sempat saya nak cuci muka..mukaku dah dicuci dengan tempias air laut..pencuci muka original lagi
ni ler gambar jeti dari dalam bot..hari terakhir saya di SK Tongkalloh. Bangunan 3 segi di belakang tu adalah pasar ikan..sebelah pasar ikan tu la pasar sayur..tempat utama persinggahan sy n housemate sekiranya stok makanan di rumah sudah abes..


pemandangan di dalam bot...dalam plastik tu life jacket..mcm mana wat jd simpanan yek..patotnyer bagi la penumpang guna..da byk kes sy dengar ada guru-guru yg pernah jatuh ke dalam laut..alhamdulillah 3 hari ni tiada pula sy terjatuh ke laut..


Selepas melalui perjalanan selama 30 minit, kena naik bus a.k.a van..apa lg cabaran yang perlu ku tempuh sebelum smpi ke sekolah nie...duduk pun berhimpit-himpit..


Tengok la jalannye...berlopak-lopak..dalam tau...jd bila dalam van adala mcm aksi roller coaster..
huhu...mula-mula turun ke dalam lopak..then naik balik ke atas jalan..mencabar jgk walaupun saya di dalam van..asyik bergoncang-goncang sahaja dalam perjalanan itu..

mcm tandas utama penduduk kg Tongkalloh..saya agak sahaja..hehehe..



ni ler sedikit gambaran SK Tongkalloh...ni ler dewan exam UPSR..tidak ramai murid di sini. yang tahun 6 hanya 34 org sahaja..

ni sebahagian pemandangan Kg Tongkalloh..ada juga rumah di atas air..dan ada rumah mereka dia atas darat..


pemandangan dari jeti...bukit ape pun saya tak tahu..


ni ler jeti Kg Tongkalloh..tempat penduduk kampung ingin menuju ke tanah besar atau Semporna..
ape la yg budak tu tengok yer..dia tengah mengintai ayahnye di bawah..adakah ayahnye ingin menangkap ikan atau menyahut panggilan alam di bawah jeti itu...huhu..


ni ler pengangkutan utama penduduk kg Tongkalloh..susah jugak tue..apa-apa urusan semua di tanah besar....sy kadangkala lama menunggu di jeti sebab kena tunggu semua cikgu-cikgu ada & bot penuh baru la bot tu boleh bergerak ke tanah besar..

tengok tu...bumbung bot pun kayu..siap leh tertido dalam bot..jauh perjalanan tue..30 minit dalam bot...sy pun biasanya awal pagi selalu tertido..maklum ler..lepas sahur xtido kan...

Bagi saya, ini adalah suatu pengalaman yang sangat mahal dan tidak ternilai..betapa besar pengorbanan seorang guru untuk mendidik anak bangsa...guru sanggup menanggung risiko menaiki bot pergi ke sekolah. tapi xpe..xlama lagi akan di bina jambatan dari tanah besar Semporna ke Pulau Bum-bum..

-The end-

4 comments:

Anonymous said...

salam..
tak sangka terjumpe blog ni..
saya salah seorang guru di sk tongkalloh..
saya berasal dari kl..kalau dulu hari2 saya naik lrt ke tempat kerja,tapi sekarang saya naik bot plak..hehe..walaupun perjalanan ke sekolah agak mencabar,tapi tak sikit pun mematahkan semangat..
mmg seronok mengajar di sini..cuma yg tak berapa bes,kami tak diberi elaun pedalaman..huhu..apapun saya tetap bersyukur dgn apa yg ada.. =)

NiK SeNsEI said...

tak pe la cikgu.. setiap tempat ada kelebihan dan kekurangan masing-masing..

Anonymous said...

Salam 1 Malaysia...

Saya pulak baru ditugaskan ke SK Tongkalloh. Mujur ada blog ini yang siap dengan gambar lagi untuk menunjukkan perjalanan ke sekolah tersebut. Terima Kasih.

Anonymous said...

Asmkem....cikgu...sye ucap kn tq le...ats ke'sgpan ckgu dtg ke scol dmi tgs utk ank kg sye.....sye nie asl dr kg tongkalloh gek n pna scol ctu gie....klu ckgu nk rse hdup cm ne kt kg tu..,dtg le sye bleh bntu k