Klik Nih...

Followers

Nuff

Thursday, September 29, 2016

hilang suara


Assalamualaikum dan hye jugak...


Ni kisah minggu lepas.. Hari pertama selepas cuti aku sakit tekak sampai hilang sura ni.. nak bercakap dan mengajar dalam kelas pun susah tauuu.. adeh.. kelas ni aku masuk 5.30-6.30 petang.. masa ni memang dah tiada suara.. huhuhuhu... 


masuk aje kelas terus tulis mende alah ni... 


bila murid datang tanya soalan.. baru la buka suara.. itu pun seksa jugak nak bercakapnya.. Alhamdulilah.. besoknya aku dapat MC. dah pekerjaan aku memerlukan suara untuk mengajar.. kalau setakat dok ngadap laptop aje.. baik aku kerja... 



ok laa... bye bye bye...







Wednesday, September 28, 2016

conteng-conteng

 
Assalamualaikum dan hye...


minggu lepas.. atok dan atok sedara bg hadiah crayon pd abang adam.. tapi ada org lain yang lebih berminat nak guna.. adehhhh.. ce tengok.. ce tengok...


huhu.. penat la ummi nak mop n sental kaler crayon tu kakak oiii... 





huhu.. muka penuh semangat conteng lantai tu ya.








Tuesday, September 27, 2016

tolong ummi


Assalamualaikum dan selamat pagi...

ni cerita pg jumaat lepas, 22 sept 2016


Pagi ni ummi nak siapkan sikit kerja sekolah.. huhu.. xleh tangguh kerja.. lepas ni ada sukan dan peperiksaan.. xlarat nak siapkan semua serentak tauu... tapi kerja dapat siapkan separuh ajee.. ada pembantu kecik sorang ni... mujur abam pandai wat hal sendiri... xde la nak kacau ummi jugakk kan...




ni kerja ummi buat.. isi markah...


 tetiba kakak datang.. muka tak puas hati sebab nak jugak menulis macam ummi dia buat..


 
 tu dah buat sesi mengamuk.. ok2.. ummi layan kakak jap..

 
baru diam.. kakak nak tulis jugakkkan..

 
khusyuk sangat le tuuuu


tapi tak ape dapat juga siap separuh.. yang lain sambung di sekolah pula ya... k bye bye bye...


Monday, September 26, 2016

Garisan


Assalamualaikum dan hai...

entry ini kisah persediaan aku sebagai seorang guru.. persediaan apekah... kalau rajin cerita memang saya akan taip panjang2.. 

1. Alat Tulis


haaa... yang ini memang penting.. susahnya bila tertinggal giant pencil case.. maklum le.. sy pun suka kotak pensil besar boleh letak macam2.. gunting, gam pembaris.. higlighter.. liquid.. mcm2 laaa.. jadi kena sediakan 2 jenis pencil case.. 1 saiz kecil molek ni ada brang wajib aje.. pen merah 1, pen biru, pen hitam, marker pen dan pembaris.. senang.. mana la tahu aku melenggang pegi solat ke.. pegi toilet ke.. jumpa gb ke.. pk ke.. jumpa cikgu2 ke.. bila dh ada kelas.. senang.. moh jalan terus.. ehh.. buku rancangan mengajar mana.. jgn bimbang.. buku dh standby siap2 ats meja aku di blik guru.. nnt sy minta bantuan murid aje tolong ambilkan... dapat pahala tlg cikgu niee... 

(awal tahun je dapat marker dari sekolah.. lepas dh abes.. sy beli pakai duit gaji sy jugaks.. )


2. lembaran kerja lain..

haaa.... lembaran kerja ni bergantung pd guru tu.. ni kena buat awal.. banyak sediakn bahan.. banyak la lembaran kerja... lembaran kerja ni latihan tambahan untuk murid sebab biasanya dalam kelas 35-40 murid ni selalu ada murid siap awal.. jd boleh la tambahkan lg dengan latihan lain supaya murid ini tidak ganggu rakan2 lain dan tiada masalah TIRU jawapan.. tapi.. ada je TAPI kan... aku selalu lupa bw.. padahal dh sediakan.. dahnya kekadang aku dok syok ngajar.. tetiba ada wakil dari ppd dtg nak jumpa.. bila ada sedikit gangguan memang akan lari la plan aku nk ajar budak... 


3. botol air

yg ni pula wajib bawa utk org yang kuat minum air mcm aku ni.. hik hik.. dah masuk kelas 1 jam.. kompem la akn bercakap 1 jam.. eh tak la.. bukan 1 jam.. tp ada la sampai satu jam.. bila dah banyak air liur keluar utk bercakap.. kompem la dahagakan... sebab tu aku perlu kan air bila di sekolah.. campur bergerak naik turun tangga.. ulang-alik pi fotostat soalan xcukup.. isshh penat tauuu...


4. Buku nota..

Sekarang ni musim program LINUS.. program banyak kerja sikit.. murid wajib siapkan semua soalan. lepas tu kena tanda.. lepas tanda kena isi borang pula.. 1 murid 1 borang.. Alhamdulillah aku 3 kelas aje.. jumlah semua 104 x 12 petak aku kena isi... belum nak tanda buku lagi.. huahuahua.. manyaknya kerja sayaaa... 


ni cara aku.. suka siapkan jadual markah sendiri dlm buku nota.. senang sbb selalu lupa bw borang markah tu.. ya la.. kekadang lepas masuk kelas A.. terus masuk kelas B.. takkan aku nak hangkt semua kannnn....



jadinya.. ini tmpt transit aku tulis markah.. dah siap bru masukkan dalam borang yg betul... kalau hilang kompem meraung2....




5. Sabar

(a) sila lah bersifat tenang dan sabar menghadap 39-40 murid yang berwarna-warni tu ya.. maksud aku.. macam2 perangai.. ada yang baik... aktif... senyap.. peramah melampau.. ni jenis suka bercakap tak berhenti... ada juga yang buat kerja slow.. saje je tulis perlahan2.. letih nak tunggu.. tapi kena sabar jugak... tunggu la sampai siap walaupun sampai tersengguk2...  

(b) sila lantak kan.. pedulik hape bila orang dok cakap KERJA CIKGU SENANG, BANYAK CUTI.. yg tu aku memang dah lali.. LANTAK KO LA... aku suka jugak jadi cikgu walaupun penat.. walaupun makin tak tertanggung dah dengan tugasan yang ada,, dah nak cari rezeki HALAL.. buat la mana yang mampu.. 


6. Komen Ibu Bapa

Sekarang mudah sangat viral kan,... tapi untuk mendidik perlu ada hukuman.. memang aku bagi hukuman.. tapi yang berpada2 aje.. tak kuasa dah la.. asyik2 nak komplen ajer.. letih I..

ok la.. ada banyak lagi... tapi dah lupa.. aku nk stapler kertas soalan pulak.. bye..


Semoga dipermudahkan semua urusan aku sebagai Guru... AMin..







Sunday, September 25, 2016

weekend dan kerja


Assalamualaikum dan hye...

Hari ni aku kerja 12 jam kot... selang-seli buat kerja rumah.. susukan anak.. buat botol susu adam.. marahkan abam adam... abam dah tido kepenatan.. kesian dia.. asyik kena marah jerr.. ummi dan ayah xlayan.. tu yg abam mengamuk...



maafkan ummi ya sayang... ummi kena siapkan kerja ni juga.. kerja ummi bukan duduk ngadap komputer.. sebab tu tak boleh buat esok.. kerja hakiki ummi mengajar di dalam kelas.. jadi memang ummi tak sempat hadap komputer bila di sekolah.. ummi tahu mesti abang marah sebab satu hari ni ummi xlayan abang kann.. alolo.. cian dia.. xpe besok pagi.. kita main puas2 seblum abang gi tadika ya.. 




en suami dh tolong buatkan separuh.. dh pagi2 tu 2 beradik xdpt nak main dgn ayah sebab ayh tlg ummi wat kerja.. mana tak derang ni mengamuk... terima kasih ayah.. lepas tu ummi pula sambung taip.. tapi banyak sgt kena edit.. tu yg lmbt.. sampai kena perli dgn ayah korang.. ummi taip mende sikit mcm tu 2 hari la baru siap...


memang betol.. lmbat la kali ni.. lagi laju aku buat data linus kottt.. susah juga ya wat mende alah ni.. bnyk mende nak sumbat dlm kertas sekeping cenonet tuh... adoi.. banyak kali ejas saiz huruf tu.. dah kecik kecik besar mata je hadap mende ni.. kakak pula asyik dtg tgok ummi.. nak ajak ummi main.. tapi ummi xlayan.. ayah aje la main dgn kakak ya.. 


akibatnya.. nak siapkan kerja ni punya pasal.. ummi tak perasan kakak dh berak.. kesian anak2 ummi ya.. time cuti ni nak bermanja2 tak dapat.. ummi pun sedih.. huhu.. 


yang lega tepat jam 10.08 kerja dh siap dan berjaya dicetak..tinggal nk hntar pd bos aje besok.. mudahmudahan dipermudahkan semua.. 


dah korbankn masa dgn anak lagi.. 




Wednesday, September 21, 2016

gambar abg kakak


Assalamualaikum... ini gambar AidilAdha..


amboi kakak posing..


kakak n abam..









peace!! gaya kakak..





Tuesday, September 20, 2016

kejadian 15 sep


Salam guyss...

huhu... xtahu letak tajuk ape.. men hentam letak... ini entry ke3 dlm draf.. xsempat aje nak updet2 tawww.. ni aktiviti masa di KL pula...


2 beradik ni memang suka main Lego,.... 



lepas tu ummi bawa pegi taman mainan di bawah.. main la puas2 ya anak2..







kakak ni memang pesen berani... tak cam abang.. masa ni abg berani naik kerusi goyang2 jee...





Abang pula.. ngengada siang2 nak pakai bju tidooo..











sory ya dik.. pakai kasut abang aje la..
kasut baru ummi dah beli tapi masih besar dengan adik..








Abang adam pun dah berani panjat-panjat kan..







ok.. selesai aktiviti riadah 2 beradik ni..